Τα ηλεκτρικά RC αεροπλάνα μπορούν να κάνουν τα πάντα. Κυριολεκτικά τα πάντα. Υπάρχουν μοντελιστές που έχουν μετατρέψει τα μοντέλα τους από nitro σε ηλεκτρικά γιατί η απόδοση και η αξιοπιστία των ηλεκτροκινητήρων είναι πλέον πολύ μεγάλη. Από τη στιγμή που οι μπαταρίες Lipo (λιθίου – πολυμερών) έκαναν το τεχνολογικό άλμα που χρειαζόταν για να υποστηρίξουν τα θηριώδη tablet, o αερομοντελισμός μόνο χαμένος δεν βγήκε. Στα συν ότι δεν χρειάζεται καθάρισμα μετά τη χρήση, δεν χρειάζεται καύσιμο και συχνοί ανεφοδιασμοί, δεν παράγονται ενοχλητικές οσμές και ενοχλητικοί θόρυβοι.

Ακριβώς, επειδή τα ηλεκτρικά μοντέλα είναι πιο πολιτισμένα μπορούν να πετάξουν οπουδήποτε, από πάρκα μέχρι πλατείες, εκεί που τα nitro απαγορεύονται ή, έστω, θα έπρεπε να απαγορεύονται. Ουσιαστικά, το μόνο μειονέκτημα των ηλεκτροκινητήρων είναι η αισθητική και το feeling. Οι κινητήρες nitro χρειάζονται αρκετές γνώσεις για να εγκατασταθούν σωστά, χρειάζονται ρύθμιση, στρώσιμο και προσοχή στα καύσιμα που χρησιμοποιούνται. Αφορούν ένα επίπεδο μοντελισμού αρκετά τεχνικό και αρκετά προχωρημένο.

Μπαταριες για τηλεκατευθυνομενα

Η ουσία της πτήσης, όμως, είναι αλλού. Είναι στα αεροβατικά κόλπα, τις απογειώσεις και τις προσγειώσεις και ο πιο εύκολος τρόπος να φτάσουμε εκεί είναι, φυσικά, τα εκπαιδευτικά αεροσκάφη με ηλεκτροκινητήρες.

Αξίζει να σημειωθεί ότι ηλεκτροκινητήρας δεν σημαίνει απαραίτητα χαμηλή τεχνολογία ή εκπτώσεις στη λειτουργία. Συνήθως, οι ηλεκτροκινητήρες έχουν να κινήσουν αρκετές διατάξεις εκτός από την έλικα και συνδέονται με κιβώτια ταχυτήτων και ηλεκτρονικές διατάξεις για τον έλεγχο της λειτουργίας τους. Χάρη στην πολύ καλή αναλογία ισχύος – βάρους μπορούν να εγκατασταθούν από τις πολύ μικρές στις αρκετά μεγάλες κατασκευές χαρίζοντας ώρες πτήσης και υψηλές ταχύτητες.

Μια από τις βασικότερες διατάξεις είναι ο ρυθμιστής της ταχύτητας (electronic speed controller – ESC). Ειδικά στα σύνθετα αεροβατικά, η ταχύτητα του αεροσκάφους είναι καθοριστική για την ακρίβεια στην εκτέλεση. Χαρακτηριστικά, σε έναν εσωτερικό βρόχο η ταχύτητα πρέπει να πέσει στα ¾ καθώς φθάνουμε στο κορυφαίο σημείο και μετά να μηδενιστεί εντελώς. Αυτό απαιτεί ακριβή έλεγχο της ταχύτητας του αεροσκάφους.

Τα κιβώτια ταχυτήτων είναι μικρές πλαστικές κατασκευές -συνήθως με ξεχωριστές μπαταρίες- και χρησιμοποιούνται για τον έλεγχο της ταχύτητας σε συνδυασμό με την ηλεκτρονική διάταξη. Από μηχανική άποψη, τα κιβώτια έχουν δύο γρανάζια και χρησιμοποιούνται εκεί που ο περιορισμός του βάρους είναι καθοριστικός αντί για να εγκατασταθεί δεύτερο μοτέρ.

Σε ότι αφορά τις μπαταρίες, είναι καλό να γνωρίζουμε ότι η καλύτερη αναλογία βάρους απόδοσης προκύπτει από τις μπαταρίες λιθίου – πολυμερών. Πλέον, είναι πιο διαδεομένες και από τις κοινές μπαταρίες ή τις αλκαλικές. Ωστόσο, δεν είναι λίγοι οι μοντελιστές που επιλέγουν μπαταρίες Ni – Cd και φορτιστές για λόγους κόστους και ευκολίας. Οι μπαταρίες αυτές είναι πολύ εύκολο να βρεθούν και απλοποιούν τη διαδικασία όταν η κατασκευή είναι σύνθετη και χρειάζεται πολλές μπαταρίες. Το βασικό τους μειονέκτημα είναι ότι χάνουν την απόδοση τους όταν δεν αποφορτίζονται πλήρως.

Μια ενδιάμεση λύση μεταξύ Lipo και Ni-Cd είναι οι μπαταρίες Ni – MH που χρησιμοποιούνται κατά κόρον στα λάπτοπ. Αυτές διαρκούν δύο φορές περισσότερο, έχουν λιγότερα προβλήματα με την φόρτιση και αποδίδουν περισσότερη ισχύ για το βάρος τους. Η μόνη διαφορά είναι ότι είναι δυσεύρετες και συνήθως συσκευασμένες σε διατάξεις των τεσσάρων, των έξι κ.ο.κ. Η περίπτωση αυτή είναι αρκετά πλεονεκτική αν υπάρχουν στοιχειώδεις ηλεκτρολογικές γνώσεις για να αντικατασταθούν χαλασμένα στοιχεία.